SATU, Sakarya Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümünden Barış AKYÜZ liderliğinde başlatılan bir SAITEM projesidir. Sakarya Üniversitesi Atmosfer İçi Test Uydusu (SATU) yerden 200 metre yükseklikte sahip olduğu GPS sistemiyle entegre edilmiş *yazılımı sayesinde otonom kontrolünü sağlayan ve yüksek frekans veri transferini sağlayacak RF modem ile donatılmış , hava aracıdır.
SATU’nun havada kalmasını sağlayan sistem LTA olarak adlandırılır. Bu sınıfta yapılabilecek hava araçları büyüklük ve amaca bağlı olarak omurgalı, yarı omurgalı ve omurgasız olarak tasarlanırlar. SATU omurgasız olarak düşünülmüştür. Sıcak hava balonları da bu alanda sayılabilirler.
Amacımız
Geleceğimizde havacılık konusunda daha ciddi projeleri doğurabilecek bilgi birikiminin oluşturulması yolunda SATU çok büyük önem arzetmektedir. Bu projenin tamamlanmasıyla , daha ileri düzey projelere imza atılabilecek, üniversitelerin tasarladıkları ve yurtdışında fırlatma rampalarından polar ya da jeosenkron yörüngelere gönderdikleri CubeSat benzeri projelerin yapımı için zemin oluşturacaktır.
Bu tür projeler ve araçlar havacılık şirketleri, yerel belediyeler, tarımla profesyonel olarak uğraşan şirketler, arkeolojik çalışmaların yapıldığı alanlar, güvenlik şirketleri tarafından kullanılabilirler. Aynı zamanda insansız hava araçları (UAV'lar) ordu'da keşif ve gözetim amaçlı olarak önemli görevler almaktadır. Bir çok havacılık kurumu (NASA, ESA) bu araçları iklimsel ve çevresel araştırmalar için kullanmaktadır. Bu tür araçlar taşıdıkları üst düzey aviyonik ve uzaktan kontrol donanımları sayesinde görevlerinin önemli kısımlarında uzaktan kontrol edilmektedir.
Bu tür LTA (Lighter Than Air) sistemlerin en önemli kullanım alanlarından bir diğeri ise havacılık ve kontrol laboratuvarlarında üzerlerinde algoritmalar denenerek insansız hava araçlarının tasarım aşamasına destek olmaktır. Bu tür insansız uzaktan kontrollü çalışmalarda belli sınırlar *(taşıma kapasitesi, enerji gereksimi vs… ) olduğu için araçların tasarımında birçok yan ürüne dikkat çekilmektedir özellikle, algılayıcılar, kameralar, havacılık ve kontrol birimleri, itici kuvvet için kullanılacak olan motorlar vb...
İnsansız hava araçlarında (UAV) havada kalma süresi yaptığı görev için çok önemlidir. Birçok hava aracı bu enerji konusunda zorluklar çekmektedir. Bunlardan sabit kanatlı (fixed-wing / Uçaklar), döner kanatlı(rotary-wing / Helikopterler) enerji gereksimi LTA sistemlerine göre çok çok fazladır. Fakat manevra kabiliyetleri bu tür (LTA) havadan hafif sistemlere göre de çok daha iyidir aşağıdaki tabloda genel olarak sabit kanatlı, döner kanatlı ve havadan hafif sistemler karşılaştırılmıştır.
Önceki Çalışmalar
Dünyada bu sitemler üzerine birçok çalışmalar yapılmıştır. Bunlarda genel amaç insansız hava araçları için algoritmalar geliştirip, araç üzerinde test edilip uygulamalarda kullanılmaktadır. Yerden kontroller yapıldığı gibi GPS tabanlı kontroller üzerinde de çalışılmaktadır. Bizim SATU ile amacımız tüm bu uygulamalardaki en iyi yönleri birleştirip yenilikçi ve üst düzey bir LTA UAV geliştirmekti.
Dünyadaki çalışmalar 1) MIT, Carrier-Phase Differential GPS (CDGPS) li kontrol 2) Coimbra Üniversitesi, Yerden kontrol 3) AURORA Projesi 4) Leicester Üniversitesi
SATU’nun Özel Nitelikleri
SATU masraftan kaçınılmadan, pervanesinden civatasına kadar ileri teknolojiye sahip malzemelerle üretilmektedir.
SATU’nun katı parçalarını oluşturan, tüm mekanik aksamı SAITEM labaratuarlarında özel olarak kompozit malzemelerden üretilecektir.
Ülkemizde Türk mühendisler tarafından yapılan ilk ve tek örnek LTA platformu olacaktır.
Harici CCD kamera ile yüksek çözünürlük ve kalitede video ve resim elde etme imkanı sağlamaktadır.
Ortalama olarak 200 metredeki hava akımlarında 5.1 m/sn rüzgar hızına direnç gösterebilecektir.